Anmäla avrop - så fungerar det

Du som är ansvarig för upphandlingsverksamheten inom en upphandlande myndighet eller enhet kan anmäla avrop via vår webbplats. Du kan även delegera avropsanmälan till en kollega. På Mina sidor har du möjlighet att göra detta. Där kan du även avanmäla er från avtal och se vad ni är avropsberättigade på.

Anmäl avrop på Mina sidor

Du börjar med att logga in på Mina sidor och där anmäler du ditt intresse för att börja avropa på våra ramavtal.

Du kan även anmäla avrop direkt på en ramavtalssida (som finns under våra ramavtalsområden). Du måste vara inloggad för att kunna göra det.

Administrera konton

För att du ska kunna avropa på våra ramavtal ska du vara inloggningsansvarig hos oss.

Vill du att fler personer inom din myndighet ska kunna anmäla eller avanmäla avrop via vår webbplats kan du själv lägga upp och administrera konton för dessa personer på Mina sidor.

Mer exakt information om hur du går tillväga och vilka möjligheter som finns på Mina sidor finns i lathunden i höger meny.

Vi meddelar leverantörerna

När ni anmält avrop via vår webbplats skickar vi ett meddelande om detta till leverantörerna på ramavtalet. Efter detta kontaktas du av leverantören/leverantörerna och de informerar sig om förutsättningarna för ditt kommande avrop.

Du ansvarar däremot själv för att ta reda på vilken avropsordning som gäller.

Egen avtalsdatabas

Om ni använder Tendsign som avtalsdatabas får ni upp avtalsområdet och de avtal som du kopplar direkt i er avtalsdatabas, om ni abonnerar på den erbjudna tilläggstjänsten.

Även andra inköpssystem kan försörjas med rådata för att kunna uppnå samma sak. För mer information om denna tjänst, kontakta Opic Tendsign.

Godkännande av allmänna villkor och tillämpning av våra ramavtal

I samband med avropsanmälan måste du godkänna våra allmänna villkor för tillämpning av ramavtal. När anmälan är genomförd och de allmänna villkoren är godkända kan ni börja tillämpa ramavtalen inom den egna organisationen.

Avstegsanmälan

Om du av någon anledning inte vill ha rätt att tillämpa våra ramavtal har du möjlighet att göra en så kallad avstegsanmälan inom önskvärda ramavtalsområden.

Det innebär att din myndighet avsäger sig rätten att avropa på dessa ramavtal. Observera att du måste göra detta innan upphandlingen är annonserad.

Avstegsanmälan gör du enklast genom att logga in på Mina sidor och klickar på rubriken Avropsberättigade ramavtal i vänster meny. På den sidan kan du sedan göra din avstegsanmälan.

Vem kan avropa?

För att vara avropsberättigad på de ramavtal som vi har upphandlat måste din myndighet på förhand ha bekräftat ert intresse.

Kommentarer (2)

Cecilia Hermansson Nilsson

1. Skrivet den 5 april 2018 kl. 08.47

Hej Julia,

Nej, ni förbinder er inte till att använda ramavtalets förlängningsoptioner.

MVH
Cecilia

Julia Prasolova, Tyresö kommun

2. Skrivet den 29 mars 2018 kl. 09.36

Hej,
Om avstegsanmälan på ett ramavtal är bara möjligt fram tills dess att upphandlingen är annonserad och om det inte går att göra under själva avtalstiden, innebär det att vi förbinder oss att använda alla förlängningsoptioner när vi anmäler avrop på Mina Sidor?

Om vi innan respektive förlängningsoption har trätt i kraft upptäcker att ramavtalet inte går att följa upp så att det passar vårt behov eller om vårt behov ändras, kan vi "avanmäla" oss i sådana fall, d.v.s. meddela att vi inte kan nyttja nästa förlängningsoption?

Skriv en kommentar